خانه دکوراسیون پذیرایی چیدمان پذیرایی طراحی دکوراسیون منزل برای افراد مبتلا به آلزایمر

طراحی دکوراسیون منزل برای افراد مبتلا به آلزایمر

زمان مطالعه : 

10 دقیقه

زندگی روزمره برای افراد مبتلا به آلزایمر می تواند چالش برانگیز باشد اما تغییراتی ساده در دکوراسیون منزل می تواند زندگی را برای آنها راحت تر و خوشایندتر سازد.

اگر یکی از عزیزان تان به آلزایمر مبتلا است و شما به دنبال به روز رسانی چیدمان منزل متناسب با نیازهای او هستید، در این مقاله از مجله اینترنتی پیت کت با بررسی طراحی دکوراسیون منزل برای افراد مبتلا به آلزایمر در کنار ما باشید.

گالری دیواری در دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

این ایده جذاب برای دکور دیواری طرفداران زیادی دارد و دلیل آن هم نقش برجسته ای است که در شخصی سازی دکوراسیون دارد. این کارکرد آن برای افراد مبتلا به آلزایمر اهمیت زیادی پیدا می کند چرا که یادآور خاطرات شیرین گذشته خواهد بود. وجود قاب عکس های حاوی تصاویر مربوط به خاطرات مثبت روی دیوارهای منزل در به یادآوردن آنها کمک قابل توجهی می کند. از گالری دیواری می توانید برای بخش های مختلف از دکوراسیون اتاق خواب گرفته تا آشپزخانه و راهرو استفاده کنید. 

دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

استفاده از یک ساعت با طراحی ساده

عناصری از دکوراسیون که اطلاعات مربوط به زمان همچون ساعت، روز هفته و تاریخ را نشان می دهند، از جمله مواردی هستند که نیاز است به چیدمان فضای زندگی افراد مبتلا به آلزایمر اضافه کنیم. اما این ساعت ها بهتر است طراحی ساده ای داشته باشند و جز اطلاعات اشاره شده به آن حاوی تصاویر یا اطلاعات دیگری نباشند.

رنگ های ملایم در دکوراسیون منزل آلزایمری ها

سعی کنید در پالت رنگ منزل آنها از رنگ های انرژی بخش، روشن و قوی ای همچون نارنجی، قرمز و بنفش استفاده نکنید، چرا که این رنگ ها می توانند برای این افراد تحریک کننده باشند و آنها را از بودن در فضایی آرامش بخش محروم سازند. رنگ های ملایمی همچون طیف های کم رنگ آبی،زرد و قهوه ای گزینه های بهتری خواهند بود. البته این به معنای حذف رنگ های برجسته از دکوراسیون نیست، صرفا در مقیاس بزرگ از آنها استفاده نکنید.

رنگ های متضاد 

پالت های تک رنگی که بخش بزرگی از دکوراسیون در طیف های مختلف یک رنگ مشخص انتخاب شده اند، گزینه مناسبی برای دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر نیستند چرا که می تواند تمیز دادن عناصر مختلف دکوراسیون از یکدیگر را دشوار سازد. بعنوان مثال در حمام و سرویس بهداشتی سعی کنید از رنگ های متضاد با یکدیگر برای وسایل مختلف آن استفاده کنید. فراموش نکنید این مورد برای وسایل کوچک تری همچون ظروف آشپزخانه هم اهمیت پیدا می کند.

انتخاب میز و صندلی برای دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

قبل از خرید وسایل منزل آنها فراموش نکنید که راحت بودن ویژگی است که باید در اولویت قرار دهید. میز ناهارخوری یا قهوه خوری ای که برای دکوراسیون منزل آنها انتخاب می کنید، بهتر است دایره ای شکل باشند. گوشه های میزهای مربع یا مستطیلی شکل می توانند موجب آسیب این افراد شوند. صندلی هایی که برای چیدمان محل زندگی آنها انتخاب می کنید هم بهتر است در قسمت نشیمنگاه و تکیه گاه دارای رویه هایی نرم با عمق مناسب باشند تا فضایی راحت برای نشستن آنها فراهم کنند. 

انتخاب میز و صندلی برای دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

وسایل منزل را زیاد جابه جا نکنید

تا حد امکان وسایل منزل را جابه جا نکنید چرا که تغییر چیدمان می تواند برای افراد مبتلا به آلزایمر گیج کننده و ناخوشایند باشد. اگر ناچار به تغییر بخشی از دکوراسیون منزل هستید، سعی کنید مرتب از این تغییر عناصر دکوراسیون با آنها صحبت کنید و در این راستا به نکته مثبت این تغییر اشاره کنید. بعنوان مثال اگر میز مربعی شکل اتاق ناهارخوری را با یک میز دایره ای شکل تعویض کرده اید به اینکه دیگر خبری از برخورد با گوشه های آن نخواهد بود، اشاره کنید.

محدود کردن آینه ها در دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

آینه ها گزینه خوبی برای اضافه کردن به چیدمان منزل آنها نخواهد بود چرا که به دلیل آسیب حافظه ممکن است خود را در آینه نشناسند و این باعث ترس و نا آرامی آنها شود. 

استفاده از دکوراسیون مینیمال

آنچه که از سبک دکوراسیون مینیمال گزینه ای مناسب برای محیط زندگی افراد مبتلا به آلزایمر می سازد، محدود کردن عناصر دکوراسیون به انواع کاربردی آن و حذف موارد غیر ضروری است که فضای خالی قابل توجهی در اختیارشان قرار می دهد. یک دکوراسیون شلوغ و آشفته آخرین چیزی است که این افراد نیاز دارند چرا که این می تواند دیدن و دسترسی به وسایل مورد نیازشان را برایشان دشوار سازد.

طراحی دکوراسیون منزل برای افراد مبتلا به آلزایمر​​​​​​​

عناصر دکوراسیون با استفاده ی بهینه از فضا

در راستای ایجاد فضایی مینیمال، سعی کنید عناصر دکوراسیونی که استفاده ای بهینه از فضا دارند را انتخاب کنید. از جمله آنها می توان به سرویس خواب کشودار یا جک دار و یا کمد لباس درب کشویی اشاره کرد. در مورد این نوع کمدها یک مزیت دیگر هم وجود دارد و آن هم کاهش آسیب های احتمالی به دلیل نوع طراحی درهای آنها است.

حذف فرش های کوچک از دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر

بله تنها از فرش های بزرگ استفاده کنید و همچنین از ترمز فرش برای زیر آن استفاده کنید تا احتمال لیز خوردن یا هر نوع آسیب دیگری در اثر جابه جا شدن فرش به حداقل برسد.

فضای زندگی افراد مبتلا به آلزایمر باید نور کافی برای آنها فراهم کند تا برای راه رفتن در شب با مشکلی مواجه نشوند. در این راستا از اضافه کردن چراغ رومیزی و آباژور به اتاق خواب و همچنین چراغ های کوچک در دیگر بخش های منزل غافل نشوید.

خوشحالیم که تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی پیت کت با ما همراه بودید. امیدواریم با مد نظر قراردادن نکات ارائه شده برای طراحی دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آلزایمر، بتوانید فضایی امن و آرامش بخش برای عزیزانتان فراهم کنید. اگر شما هم در این زمینه تجربیاتی دارید، می توانید آنها را در ادامه با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید