خانه پیت کت دانشنامه آنچه در مورد ارگونومی در محیط کار باید بدانید

آنچه در مورد ارگونومی در محیط کار باید بدانید

زمان مطالعه : 

8 دقیقه

در این مقاله به معرفی راه های داشتن یک محیط کار ارگونومیک که در درازمدت دردهای جسمانی مختلف را برای شما به همراه نمی آورد، می پردازیم.

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده ی میزان بازده کاری شما، ارگونومیک بودن فضایی است که در آن کار می کنید. با شنیدن کلمه ارگونومیک ذهن اغلب افراد به سمت عناصر دکوراسیون موجود در فضای کار شامل میز و صندلی می رود. این درحالی است که وقتی از یک فضای کار ارگونومیک صحبت می کنیم، ابعاد بزرگ تری از محیط کار مد نظر است. عدم توجه به این ویژگی در دکوراسیون محل کار، نه تنها کیفیت و کمیت کار کارمندان را کاهش می دهد بلکه در درازمدت مشکلات جدی ای برای سلامتی آنها ایجاد می کند. اگر می خواهید بدانید منظور از یک محیط کار ارگونومیک چیست و چگونه می توان آن را ارتقا بخشید، در این مقاله با عنوان آنچه در مورد ارگونومی در محیط کار باید بدانیم، در کنار ما باشید.

منظور از محیط کار ارگونومیک چیست؟

منظور از یک دفتر اداری ارگونومیک، محیطی است که در زمان کار فشاری به بدن فرد وارد نشود. این فشار می تواند به قسمت های مختلفی از بدن همچون چشم ها در اثر تابش مستقیم نور خورشید به مانیتور یا به پاها به دلیل نبود زیرپایی وارد شود. البته طبیعتا برخی از بخش های بدن همچون گردن و کمر در معرض آسیب بیشتری در یک محیط کار غیرارگونومیک خواهند بود.

منظور از محیط کار ارگونومیک چیست؟

انتخاب صندلی برای حفظ ارگونومی در محیط کار

یکی از تاثیرگذارترین عناصر دکوراسیون برای داشتن حفظ ارگونومی در محیط کار، صندلی آن است. هر چند در ادامه ی این مقاله به بررسی دیگر حالات بدن در زمان کار خواهیم پرداخت، اما همچنان نشستن با زاویه ی 90 درجه یکی از اصلی ترین حالت های افراد در اغلب محیط های کار است. در این راستا صندلی ای انتخاب کنید که به بدن اجازه می دهد حالت طبیعی ستون فقرات، پاها و گردن را حفظ کند، دسته و پایه های متحرک دارد، ارتفاع صندلی و دسته های آن و همچنین زاویه ی پشتی نسبت به نشیمنگاه صندلی قابل تغییر است و البته محلی برای استراحت گردن در اختیار شما قرار می دهد. 

خرید اقساطی بهترین مدل های صندلی کامپیوتر ارگونومی و طبی

انتخاب میز برای حفظ ارگونومی در محیط کار

میز عنصر بعدی ای است که برای حفظ ارگونومی در محیط کار اهمیت پیدا می کند. اولین نکته ارتفاع آن است چرا که حتی با وجود داشتن یک صندلی ارگونومیک، تا وقتی میز کامپیوتر استاندارد با ابعاد مناسب افراد در اختیار آنها نباشد، همچنان فشار زیادی به گردن و کمر آنها وارد می شود. نکته ی بعدی در مورد جنس میز است. میزهایی که سطح براق آنها نور را منعکس می کنند، باعث خستگی چشم افراد خواهند شد. 

انتخاب میز برای حفظ ارگونومی در محیط کار

حالت قرار گرفتن بدن در زمان کار

هرچند انتخاب میز و صندلی ارگونومیک پیش نیاز حفظ ارگونومی در محیط کار اند اما فراموش نکنید تا زمانی که شما حالت درست بدن تان در زمان کار را رعایت نکنید، آن دو عملا کاربرد زیادی نخواهند داشت. در زمان نشستن پشت میز، بدن شما باید حالت طبیعی اش را حفظ کند تا فشاری به قسمت های مختلف آن وارد نشود. از قسمت انگشتان تا آرنج دست شما باید بطور موازی کف اتاق قرار گرفته باشند و زانوهای شما بتوانند زاویه ی 90 درجه ی شان را حفظ کنند. همچنین استفاده از زیرپایی سهم قابل توجهی در کاهش فشار خواهد داشت. ضمنا هر یک ساعت یک بار نیاز است صندلی خود را برای مدت چند دقیقه ترک کنید و قدم بزنید. ایده ای ساده اما به شدت تاثیرگذار.

اما آیا نشستن تنها گزینه پیش روی شما است؟ قطعا خیر. درواقع اگر کار شما طوری است که نیازمند ساعت های طولانی نشستن است، پس بهتر است ایستادن را جایگزین آن کنید. در اینجا است که یک میز با قابلیت تغییر ارتفاع کاربرد زیادی پیدا می کند. کار کردن بصورت ایستاده بسیاری از فشارهای احتمالی را حذف می کند و شما قادر خواهید مدت طولانی تری به کار با لپ تاپ بپردازید.

نگاه کردن به اطراف

قطعا نگاه کردن به صفحه ی لپ تاپ به مدت طولانی، آسیب های چشمی جدی ای برای شما به دنبال خواهد داشت. برای اینکه به چشمان خود استراحت دهید، هر ده الی بیست دقیقه به نقطه ی دیگری در فاصله ی بیشتر از شش متری خود نگاه کنید تا آن دسته از ماهیچه های چشم شما که برای فاصله ی نزدیک در زمان کار با لپ تاپ فعال بودند، فرصتی برای استراحت کردن پیدا کنند. می توانید به ساعت روی دیوار، درختی که از پنجره دیده می شود و یا هر چیزی در دوردست خیره شوید.

عدم تکرار برای حفظ ارگونومی در محیط کار

آنچه باعث وارد شدن فشار به بخش مشخصی از بدن در زمان کار می شود، صرفا به مدت طولانی مدت در یک حالت باقی ماندن نیست. مورد بعدی تکرار یک حرکت خاص به مدت طولانی است. به همین دلیل باید سعی کنید کارهای خود را طوری برنامه ریزی کنید و مدام تغییر دهید که یک حرکت خاص همچون تایپ کردن برای مدت طولانی تکرار نشود. حتی اگر برای مدت کوتاهی دست از آن کار بردارید و به کار دیگری بپردازید، می تواند سهم زیادی در کاهش فشاری که بر آن بخش از بدن که در این مثال انگشتان اند، داشته باشد. اگر امکان تغییر کاری که انجام می دهید حتی برای کوتاه مدت وجود ندارد، زاویه ی قرار گرفتن بدن را تغییر دهید.

عناصر مرتبط با تایپ ارگونومیک

نوع صفحه کلید و ماوسی که با آن کار می کنید هم می تواند به اندازه حالت قرار گرفتن بدن شما در زمان کار کردن، در حفظ ارگونومی در محیط کار تاثیرگذار باشد. محل قرار گرفتن و طراحی این دو عنصر باید طوری باشد که فرد در زمان کار کردن با آنها همچنان قادر به حفظ حالت موازی از انگشت تا آرنج دست با کف اتاق باشد. پایه ی کیبورد باید به راحتی قابل تنظیم باشد تا افراد بتوانند در طول روز هر چند بار که نیاز است آن را تغییر دهند. یکی از اکسسوری های کاربردی برای حفظ حالت استاندارد تایپ در محیط اداری شلف رومیزی می باشد. شما با خرید شلف رومیزی می توانید علاوه بر این می توانید زاویه دید خود نسبت به مانیتور را نیز تنظیم نمایید. 

عدم تکرار برای حفظ ارگونومی در محیط کار

سخن پایانی؛ به پایان این مقاله از مجله تخصصی دکوراسیون پیت کت با بررسی آنچه در مورد ارگونومی در محیط کار باید بدانید، رسیدیم. امیدواریم با مدنظر قرار دادن این موارد، آسیب های احتمالی را به صفر برسانید. خوشحال می شویم شما هم نظرات خود را در این مورد با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید